Co takhle Potterovské léto ve znamení famfrpálu?
„Naše modifikace famfrpálu vychází z pravidel americké famfrpálové federace. My jsme navíc počítali s nutnou úpravou pro děti,“ upozorňuje na úvod Honza Koutník. Z pravidel pak vybral následující informace, které by vám měly pomoci se ve hře základně zorientovat. Na webu navíc můžete najít celou řadu dalších upřesnění a hru si pak modifikovat dle svých vlastních potřeb. Zmíněná pravidla si případně dohledetete ZDE.
Počítejte, že budete potřebovat molitanové míče, které zastoupí camrály a potlouky. Zlatonka je v našem podání vtipně převtělena do trenéra.
Základní pravidla pro famfrpál:
Cílem hry je získat co nejvíce bodů (gól= 10 bodů, chycení zlatonky= 30bodů). Tým s více body vyhrává
Hrají dva týmy proti sobě. V každém týmu jsou následující pozice:
1 BRANKÁŘ- chrání své 3 obruče, rozehrává „camrál“ (jeden, ideálně červený molitanový míč)
3- 4 ÚTOČNÍCI- přihrávají si „camrálem“ a snaží se vstřelit gól prohozením jedné ze soupeřových obručí, pokud nejsou v držení míče, snaží se ho dovoleným způsobem dostat
2 VYBÍJEČI- přihrávají si „potlouky“ (dva menší molitanové míče, barevně odlišné od camrálu) a vybíjejí protihráče, pokud nejsou v držení potlouku snaží se jej dovoleným způsobem získat
1 CHYTAČ- chytá „zlatonku“ (neutrální hráč s ocáskem za pasem)
Herní pole
– ideálně travnatá plocha menšího fotbalového hřiště (cca 40×25, max. 50x30metrů pro vyspělé hráče)
– na základních čarách jsou připevněny 3 obruče nebo kruhy (průměr 50-70 cm) přibližně ve výšce hlavy- připevňujeme na síť fotbalové branky; zavěšujeme na břevno na dva provázky; na zatlučené tyče
– obruče jsou od sebe vzdáleny alespoň tak, aby průměrný hráč nedosáhl rozpětím svých rukou do středu dvou obručí zároveň (tedy cca 1,2-1,8 m)
– postranní čáry nejsou nutné – nehrajeme na „out“
Herní čas
– pro náročnost hry (stále a intenzivní zapojení všech hráčů) doporučujeme max. 15 minut
– při chycení zlatonky před koncem herního času, končí zápas předčasně
Pravidla pro hru s míči (camrál a potlouky):
– camrálem i potlouky si útočníci či vybíječi přihrávají rukama
– s míčem se nesmí běhat (jako při fresbee) – hráč, který je v držení míče musí ukončit svůj pohyb a do tří vteřin odhodit míč
– pokud hráč drží míč příliš dlouho, na pokyn rozhodčího míč ztrácí ve prospěch soupeře – soupeř rozehrává na místě ztráty
– hra je bezkontaktní – tedy míč lze získat pouze chybou soupeře (držení míče, zachycení přihrávky, sebrání volného míče na zemi)
– je zakázáno vytrhávání míče z rukou soupeře, držení rukou či jiné části těla soupeře, pokud je v držení míče
– pokud útočník vstřelí gól (prohození míče obručí), získá pro svůj tým 10 bodů a rozehrává soupeřův brankář
– pokud vybíječ trefí soupeře potloukem do jakékoliv části těla, musí vybitý soupeř okamžitě ukončit svou činnost (pokud drží camrál či druhý potlouk, položí míč na zem) a je dočasně vyřazen ze hry
– hráč trefený potloukem se smí do hry vrátit poté, co se dotkne jedné ze svých obručí – dokud tak neučiní, nesmí se jakkoliv zapojovat do hry
– pokud camrál překročí základní čáru, vždy rozehrává tým, jehož čáru překročil
Chytači a zlatonka aneb zahrajte si na Potterově postu
– chytači jsou do hry vpuštěni nejdříve v 1/3, nejpozději v ½ herního času (tedy cca po 5-7 minutách)
– úkolem chytačů je najít zlatonku a následně jí vytrhnout ocásek
– vytrhnutím ocasu získá chytač 30 bodů
– vytrhnutím ocasu (chycením zlatonky) před koncem herního času končí zápas předčasně
– zlatonka je v našem podání člověk (neutrální hráč, vedoucí) ve žlutém tričku se zastrčeným ocáskem vzadu za pasem
– ihned po začátku zápasu zlatonka vybíhá z herního pole a jde se ukrýt (kdekoliv v areálu hřiště bez ohledu na herní pole)
– cílem zlatonky je nebýt chycena do konce zápasu, uniká před chytači a snaží se, aby jí nebyl vytržen ocas
Tipy
– je vhodné mít dva rozhodčí – jeden na camrál, jeden na potlouky
– zlatonka i chytači by měli být zdatní běžci – jakmile je zlatonka objevena, začíná nelítostný běžecký souboj, který končí obvykle lehkým kontaktním způsobem, kdy se chytač snaží vytrhnout ocásek
– zlatonka by měl být člověk zkušený – pokud ho nemohou chytači objevit, sám pak „vletí“ na hřiště ke konci času, aby dal chytačům šanci; stejně tak se „snaží“, aby k jeho chycení došlo před zraky ostatních – tedy v okolí hřiště – tím dodá náboj celému zápasu
– možnost ztížení hry je určení brankoviště – tedy prostoru před obručemi, kam útočník již nesmí – podobně jako v házené
_______________________________
Doplnění pravidel aneb něco o historii FAMFRPÁLU z Pottermore.com
„Podle oficiálního průvodce Mistrovství světa ve famfrpálu – který vydalo Mezinárodní sdružení kouzelnických famfrpálových výborů (MSKFV) a je k dostání ve všech renomovaných kouzelnických knihkupectvích… se turnaj konal každé 4 roky od roku 1473. Stejně jako spousta dalších věcí týkajících se nejvýznamnějšího kouzelnického sportu, i toto datum je některými zpochybňováno. Během 15. a 16. století totiž soutěžily pouze týmy z Evropy a až v 17. století se do soutěže zapojila také družstva z ostatních kontinentů. Pravidla famfrpálu, která popisují použití magie na hřišti i mimo něj, mají dnes 19 svazků a obsahují i takové zákazy jako „na stadionu nesmí být přítomen žádný drak, a to za žádný okolností včetně případů, kdy by měl zastávat roli týmového maskota, trenéra nebo ohřívače šálků“ a „modifikace jakékoliv části těla rozhodčího, ať už úmyslná či nechtěná, vyústí v doživotní zákaz dalších turnajů a provinilci hrozí dokonce i vězení.“ Zdroj hádek, bezpečností riziko pro všechny zúčastněné a častý cíl demonstrací a protestů, Mistrovství světa ve famfrpálu je vzrušující sportovní událost i logistická noční můra hostitelské země.“
Pokud nejste pilnými čtenáři Harryho Pottera a potřebujete načerpat základní informace o famfrpálu, najdete je například na WIKIPIDII.