Hlavně, aby běh byl srdcovka
Postřehy trenéra Jana Hřícha si přečtěte níže, karty ke stažení naleznete v PŘÍLOHÁCH vlevo nebo pod textem.
Karta č. 1:
Doporučoval bych dát dohromady rychlého a pomalého běžce nebo běhat ve skupině, kde tempo udává pomalejší běžec. My něčemu podobnému říkáme Mašinka. Samozřejmě vše opakovat a když pomalejší běžec 'odpadne' nebo trenér uvidí, že už nemůže, tak běžce přiřadit do další skupinky. Tím nesnižovat kvalitu odpadlíků!
Karta č. 2:
Něco podobného jsme začali běhat na chodbě školy nyní v zimě. Máme velkou školu, takže chodba o délce 80 m ideální. Úsek tam je pomalejší a úsek zpět rychlejší. Samozřejmě byl problém to dětem vysvětlit, tak jsme je to nechali běhat 4 – 8x podle výkonnosti. Už napodruhé děti pochopily, že musí první úsek běžet pomaleji tak, aby zvládly jít naplno ten druhý.
Karta č. 3:
Tato karta je docela zajímavá a přiznám se, že jsme tento typ tréninku ještě nezařadili, neboť se jej osobně trochu obávám a nevím, jestli je to vhodné pro běžce ve věku 11-12 let. Běhat úseky od 1 min. do 3 min.? Podle mého názoru je na to čas a viděl bych to spíše pro věkovou kategorii 14- 15let. Je fakt, že když jdeme lehce klusat (tempo 5:30 – 6:00 min. na 1 km a běžíme 3- 4 km, tak cca 800 m před koncem stupňujeme tempo, ale tohle si naši atleti přizpůsobili sami. Nevím proč, ale asi cítí konec nebo chtějí závodit. Každopádně je to pozitivní. Samozřejmě běžím s nimi a hlídám je, aby neběhali rychle už od začátku.
Karta č. 4:
Asi jsem částečně odpověděl u karty č. 3 a 1. Je dobré určit 'průměrného' běžce, aby udával tempo. Tím nechci shodit toho atleta, který je momentálně určen udávat tempo, že není, tak dobrý, jako ten nejlepší… Časem se vše může obrátit. U nás se to opět osvědčilo, ba naopak je to bráno humorem a při běhu je hodně legrace. Hlavně v situacích, když se ti lepší snaží tlačit dopředu a ten, kdo je určen udávat tempo, tak je odkáže do patřičných mezí. Zajímavé zpestření je přidat nějakou překážku, dobrý nápad.
Karta č. 5:
Závod? Běh musíte mít rádi a myslím, že pro děti ve věku 11- 12 let a mladší, je dobré je jen učit mít tuto disciplínu rád. Je neoblíbená, bolí, ale je krásná.