Zpravodajství

Co do lahve? Přece vodu!

 Další aktuality    Redakce    8. července 2010  

Na táboře nebo soustředění je plno legrace, děti jsou šťastné, že se konečně mohou pořádně vydovádět. Ale kombinace horka a tělesné námahy je pro ně velkou zátěží a v zápalu hry se často zapomínají napít. Ne vždy lze spoléhat na návyky, které si děti s sebou přivezou ze svých rodin. Trenéři by jim proto měli jít příkladem. Co je dobré o pitném režimu sportujicích malých dětí vědět?

 

 
 
Je důležité si uvědomit, že obsah vody v těle dětí je ve srovnání s dospělými výrazně vyšší. To je důvod, proč jsou děti, pokud nemají zabezpečený odpovídající příjem tekutin, náchylnější k dehydrataci- odvodnění organizmu a ruku v ruce s tím k vyčerpání z tepla, úpalu a přehřátí. Navíc, určité vypadnutí z rytmu dne, který mají děti v sobě za celý školní rok 'naprogramovaný', také dělá své. V novém prostředí a v záplavě podnětů mohou být nesoustředěné a roztěkané. Děti obecně zapomínají pít, zejména v zápalu hry. V létě, kdy dochází k většímu vylučování tekutin pocením, by však na jejich pitný režim měl být kladen zvláštní důraz.
 
Co je tedy důležité? O pitném režimu s dětmi mluvit a jít jim příkladem. Třeba tím, že budete mít pití stále u sebe. U menších dětí je sice potřebná i jisti míra kontroly, ale už ti nejmenší sportovci by měli vědět, že pít se musí pravidelně a ne pouze tehdy, když se dostaví pocit žízeně. Dále to, že pít se musí během celého dne a zvláště i při sportovní aktivitě.
 
Podle trenérů, které jsme oslovili, jsou děti většinou zvyklé nosit si na trénink lahvičky. Co je ale nejlepší do nich nalít? Čistou vodu! „Nemusíme se bát ani vody z vodovodu. Je pochopitelně lepší si vodu natočit už z domácího kohoutku, než narychlo v šatně na stadionu,“ říká k tomu odborník na dětskou výživu Pavel Suchánek.
 
Děti by se měly pořádně napít před výkonem, posléze v menších dávkách doplňovat tekutiny během fyzické aktivity. „Většina trenérů dělá při tréninku přestávky a zavelí: 'Tak a teď se jdeme napít'. Děti v pauze obvykle vypijí 1-2 dl. Pauzy je nejlepší udělat každých 15 min. Na trénink malých atletů, který trvá 1 – 1,5 h, tedy postačí 0,5 l velká lahvička s vodou. Při takovémto přístupu se děti rychle naučí pravidelnosti v pitném režimu,“ vysvětluje Pavel Suchánek. S koncem tréninku ale doplňování tekutin nekončí. Ještě hodinu po něm by děti měly více pít.
 
Docvičili jste, doběhali a doskákali? Co pít mimo tréninkovou aktivitu? Doporučuje se opět voda, ovocné čaje, ovocné šťávy, popř. ředěné džusy, občas minerální vody. Odborníci na dětskou výživu varují před nápoji typu Coca Cola a energetickými nápoji typu Red Bull. Pavel Suchánek k tomu říká: „Z dětského pitného režimu by se měly vyloučit nápoje obsahující kofein a také nápoje s označením „light“, ve kterých se často vyskytují umělá sladidla, například aspartam.“
 
A na co ještě dát pozor? Pro děti jsounevhodné i perlivé nápoje. Ty jsou často nadměrně syceny oxidem uhličitým. Tento plyn může způsobovat nadměrné rozpětí žaludku a klamně vede k pocitu uhašení žízně. Kvůli tomu pak dítě vypije méně, než by mělo. U ovocných džusů dáváme pozor na umělá sladidla a barviva. Nejlepší jsou tzv. 100% džusy, které ředíme vodou, abychom snížili agresivitu v nich obsažených ovocných kyselin. Pokud děti pijí minerálku, měla by být neperlivá. Nekupujeme stále stejnou značku. Nadměrné pití minerálek je kvůli obsahu různých minerálů- sodík, hořčík, vápník-  nevhodné.
 
 
Jak na pitný režim malých atletů dohlížejí na táborech a soustředěních jejich trenéři? Zeptali jsme se jich v malé anketě.
 
Tereza Veselá – TJ Slavoj Stará Boleslav
Na chatě, na kterou jezdíme, si domluvíme pitný režim, to znamená, že je v jídelně k dispozici barel s čerstvou šťávou nebo čajem, tác s hrnečky a kdykoliv během dne se děti mohou napít. Děti s sebou mají vlastní lahve a na dopolední i odpolední trénink si je hromadně naplňují.
Eva Komosná- Atletika Poruba
Děti mají celý den k dispozici čaj. Jestliže je horko, dává se i voda se sirupem. Děti si samy hlídají, kolik vypijí. Kupují si minerálky. Co mají povinné? Na snídani, obědě a večeři vypít hrnek čaje.
Lucie Dvořáková- Triatlet Karlovy Vary
Během dne se snažíme zjišťovat, jak děti pravidelně pijí. Je to většinou o správných návycích, na kterých by měla zapracovat rodina. Děti si 'vozí' pitný režim z domova.
Petra Chvalová – TJ Uničov
Děti mají rády vše, co je sladké, ale snažíme se nepodporovat je v pití nápojů typu Coca Cola. Zajišťujeme jim vždy ráno čaj a během dne vodu se sirupem, kterou mají dostupnou pořád, takže si mohou kdykoliv nabrat do svých lahví. Když odcházíme na tréninkovou jednotku, musí mít každý s sebou lahev s pitím. Dohlížíme na to, aby průběžně během pohybových aktivit děti pily.
Monika Olejníčková- AC Moravská Slávia Brno
Pitný režim je vždy zajištěn a domluven s vedoucím kuchyně. Do velké várnice nám připravují většinou mírně sladký čaj nebo sirupovou vodu a děti si napouštějí do vlastních lahviček. Už z celoročního tréninku jsou děti naučeny, že je pitný režim důležitý a zejména při a po tréninku je důležité tekutiny doplňovat. I tak před tréninkem nebo jinou akcí kontrolujeme, zda pití s sebou mají. Děti mají rády sladké minerálky a džusy, které dostanou při obědě, ale pijí i neslazenou minerálku a na větší akce, závody a vytrvalecké soutěže připravujeme iontové nápoje. Starší děti jsou na ně zvyklé i při běžném tréninku doma.
 
Co je dobré o pitném režimu ještě vědět?
 
Základem pitného režimu by měla být pramenitá voda, doplňovat ji můžeme středně mineralizovanými minerálními vodami a to hlavně ve chvílích, kde se hodně potíme.

Pro děti jsou ideální ovocné a bylinné čaje, není třeba je sladit.
 
Zmrzlina přesto, že obsahuje hodně vody, je cukrovinkou.
 
Silný černý čaj zvyšuje ztráty vody z organizmu.
 
Pít začínáme už ráno při snídani.
 
Nikdy nečekáme na pocit žízně, to už je počáteční znak dehydratace. A co je signálem nedostatku vody? Sucho v ústech, tmavá moč, ale i pocit neklidu, zhoršené soustředění a nervozita.
 
V teplém počasí by teplota nápoje měla být v rozmezí 10–12 °C, ledovým nápojům se vyhýbáme.
 
Dítě o váze 30 kg potřebuje asi 1,5 l tekutin denně, 45 kg vážící dítě již vyžaduje více než 2 litry. Podle věku: děti od 4 do 7 let by měly vypít 1600 ml tekutin denně, od 7 do 10 let minimálně 1800 ml a od 10 do 13 let alespoň 2150 ml tekutin denně.
 
Více informací o nejen o pitném režimu, ale i výživě dětí najdete na www.vyzivadeti.cz
 
Text: Pavla Pražáková s přispěním Ivety Rudové
Foto: Pavla Pražáková